Categories
General

PROIECTUL “I LOVE VELO” LA CLUJ – BUNE SI RELE

PROIECTUL “I LOVE VELO” LA CLUJ – BUNE SI RELE

In 12 iulie 2010 a fost inagurat si la Cluj-Napoca, de catre asociatia
Green Revolution din Bucuresti si Primaria clujeana, cu Raiffeisen Bank
ca sponsor principal, proiectul “I [Love] Velo”, prin care 150 de
biciclete sunt puse la dispozitie in mod gratuit doritorilor, pentru
intervale de pana la doua ore. Clubul de Cicloturism “Napoca” (CCN)
considera proiectul in sine ca fiind binevenit si laudabil, dar ca unele
aspecte ale implementarii si prezentarii lui sunt inadecvate.

CCN saluta extinderea proiectului “I Love Velo” la nivelul mai multor
mari orase din Romania, inclusiv Cluj-Napoca, felicita initiatorii
pentru demers, sponsorilor pentru orientarea lor catre o activitate
utila public si prietenoasa fata de mediul inconjurator si multumeste
Primariei clujene ca a pus la dispozitie un spatiu pentru proiect.

Consideram ca aceasta oportunitate, deja folosita de un numar apreciabil
de clujeni, va contribui la dezvoltarea unei culturi a agrementului
urban si petrecerii timpului liber in mod mai activ si ecologic si ii va
incuraja pe multi sa invete sa mearga cu bicicleta sau sa se
reobisnuiasca sa circule cu ea. Astfel, desi proiectul “I Love Velo” are
un scop recreativ, nu utilitar, in mod indirect poate contribui si la
promovarea mobilitatii urbane durabile.

Din pacate insa, numeroasele aspecte pozitive sunt umbrite de cateva
aspecte negative, care puteau fi evitate, daca Green Revolution si
Primaria clujeana ar fi consultat organizatiile de biciclisti si
publicul si ar fi studiat si respectat legislatia si bunele practici in
domeniu. Nu ar mai fi fost prezentat proiectul in mod fals ca fiind
“bike sharing” si factor de mobilitate urbana durabila, si nici nu s-ar
fi recurs la abuzuri de tip retinerea actului de identitate pe durata
comodatului bicicletei.

Astfel, atat Primaria clujeana, cat si asociatia Green Revolution, au
pretins ca proiectul “I Love Velo”, in modul in care este implementat
(toate bicicletele intr-o singura locatie – Sala Sporturilor – care nu
este una centrala, si orar care debuteaza mult peste debutul
invervalului de “bussiness hours”), ar fi un proiect de “bike sharing”.
De fapt nu este nici pe departe asa ceva, iar prin utilizarea abuziva a
termenului se creeaza confuzie si implicit se creeaza dificultati in
dezvoltarea unor adevarate proiecte de biciclete comunitare care se
incadreaza in ceea ce s-a consacrat pe plan mondial ca fiind “bike
sharing” (cu multe zeci de statii unde pot fi preluate si predate
bicicletele, amplasate in punctele de maxim interes, cu orar mult extins
sau non-stop si cu biciclete echipate corespunzator pentru nevoi
utilitare si folosibile adecvat intr-un spectru larg de timp si spatiu).

In urma protestelor noastre, Primaria clujeana a recunoscut public
faptul ca “I Love Velo” de fapt nu este un proiect de bike-sharing, cum
a fost prezentat initial, ci unul cu scop recreativ, si ca nu
inlocuieste, ci urmeaza a fi complementar unui adevarat proiect de
bike-sharing ce urmeaza sa fie implementat pe viitor in Cluj-Napoca. Ne
exprimam satisfactia pentru aceasta rectificare facuta in declaratiile
date presei de care purtatorul de cuvant al Primariei si regretam ca
aceasta pozitie nu figureaza si pe site-ul oficial
www.primariaclujnapoca.ro in sectiunea “comunicate” sau in alta locatie,
pentru a se evita pe viitor orice echivoc.

Din pacate insa, asociatia Green Revolution pare sa insiste in
continuare ca “I Love Velo” ar fi un proiect de “bike sharing”, deoarece
il prezinta si acum pe propriul site de Internet, in comunicate de presa
si in alte imprejurari, in acest mod fals, iar aceleasi dezinformari le
regasim inscriptionate pe toate bicicletele din proiect, pe bannerul de
la punctul de comodat de pe platoul de langa Sala Sporturilor “Horia
Demian” si pe alte materiale. Speram ca ele vor fi corectate cat de
curand, suprimand termenul “bike sharing”.

De asemenea, desi era in mod evident ilegal, s-a pretins initial
utilizatorilor proiectului “I Love Velo” la Cluj sa isi lase, in
schimbul bicicletei, un act de identitate in pastrarea functionarilor de
la punctul de comodat. Desi sesizati asupra ilegalitatii, initial atat
Primaria cat si asociatia Green Revolution au insistat prin
reprezentantii lor ca nu ar fi o practica abuziva, iar Ministerul
Mediului si Padurilor a accpetat sa isi ofere inaltul patronaj pentru
proiect, iar insusi ministrul a fost prezent acum cateva zile la
deschiderea centrului “I Love Velo” din Targu-Mures, fara sa se
intereseze sau sa ii pese ca patroneaza o ilegalitate, care la punctele
din Bucuresti dateaza de multa vreme….

Dupa ce Politia clujeana a confirmat public ilegalitatea acestui mod de
procedare si a pus in vedere ca vor fi aplicate sanctiunile prevazute de
lege, practica abuziva a incetat la Cluj si acum doar se prezinta actul
de identitate, nu se si retine. In schimb, exista informatii ca in alte
centre “I Love Velo” acest abuz continua, iar asociatia Green
Revolution, in mod regretabil, a refuzat sa recunoasca deschis ca a
gresit si, mai mult, a insistat in continuare, in declaratii de presa,
in ciuda evidentei, ca totusi practica nu ar fi ilegala…

Desi unii au fost dezamagiti de calitatea oarecum modesta a bicicletelor
si de faptul ca au o singura viteza si nu au legatoare, noi opinam ca
aceste chestiuni nu sunt probleme semnificative, daca ne raportam la
destinatia acestor biciclete, pentru ca, desi proiectul a fost prezentat
ca “bike sharing”, de fapt bicicletele acestea sunt destinate unor
plimbari usoare pe pista de biciclete de pe malul Somesului, eventual si
prin Parcul Central si prin Centru si cateva cartiere situate in zone
plane, nu circulatiei in scop utilitar sau recreativ prin intregul oras
sau in imprejurimile acestuia.

In schimb, faptul ca nu sunt echipate cu mijloacele prevazute de lege
pentru conditii de vizibilitate redusa, face ca ele sa nu poata fi legal
utilizate dupa momentul cand incepe sa se insereze, desi oficial s-a
anuntat ca pot fi utilizate pana la ora 22:00. Nici acum, in iulie, nu
este legal sa circuli la acea ora fara lumina alba sau galbena in fata
si rosie in sapte, iar in septembrie-octombrie, cand se intunca mult mai
repede, nici la ora 20:00 nu mai pot fi legal utilizate bicicletele din
proiectul “I Love Velo” asa cum sunt echipate la ora actuala….

Speram da deficientele semnalate vor fi remediate integral, la sistemele
“I Love Velo” din toate orasele in care este deja operational, si ca vor
fi evitate in orasele in care vor fi dezvoltate pe viitor. Speram ca si
alte sisteme legate de biciclete, indiferent de tip sau initiator, vor
tine cont de bunele practici si de cerintele legale, atat ca fond
(caracteristici si echipare tehnica, amplasamente si mod de operare a
sistemului) cat si ca forma (mod de prezentare publica). Subliniem ca o
adecvata consultare publica si cu organizatiile biciclistilor ar preveni
asemenea derapaje. Uram succes proiectului “I Love Velo” si dorim ca
laturile lui pozitive sa fie maximizate iar deficientele rapid si in
totalitate inlaturate si evitate pe viitor.

RADU MITITEAN
director executiv CCN

1 reply on “PROIECTUL “I LOVE VELO” LA CLUJ – BUNE SI RELE”

Totul ca la romani!
Sunt un patriot, deci nu arunc cu noroi gratuit, totusi cateva aspecte mi-au atras atentia vis a vis de acest proiect. Orarul nu este adecvat, mai ales cu ora limita de la care nu se mai pot inchiria in mod gratuit bicicletele, timpul de asteptare, enorma de mare, de multe ori fiind adevarate cozi de 15-20 de persoane. Am stat 10 minute la coada, timp in care a fost servit un client. Motivul, astepta,m bicicletele sa se intoarca, cand cel putin jumatate stateau degeaba frumos parcate. Cred ca acest proiect nu e supraveheat cum se cuvine, sau se urmareste a nu “uza” bicicletele, ceea ce mi se pare o aberatie. Miros o mica afacere legat de aceste biciclete. Nu inteleg motivul pentru care cum va spuneam 2 palcuri, de cred minim 50 de biciclete stateau degeaba parcate. Mi se pare umilitor, si bataie de batjocura la adresa timpului clujenilor care merg cu bucurie, si pleca nervosi, dupa ce au stat o gramada de timp pentru a se relaxa, cateva clipe plambandu-se cu bicicleta. Rusine organizatorilor, pentru comportamentul angajatilor, sau pentru modul cum au gandit ei aceasta activitate.

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.