Categories
General

Infrastructuri pentru circulatia bicicletelor in Cluj – 10.06.2008

Am primit un e-mail foarte bogat in informatii de la Radu Mititean si doresc sa vi-l arat si voua, ca sa vada lumea ca in Cluj-Napoca lucrurile legate de biciclete se misca si sper eu ca in directia cea buna.

“Asa cum am anuntat recent, s-a reluat colaborarea intre Clubul de
Cicloturism NAPOCA si Primaria clujeana pentru elaborarea planurilor
de retea de infrastructuri / cai de comunicatii pentru biciclete in
Cluj-Napoca.

In ultimul timp am avut mai multe intalniri de lucru “de birou” cu
functionarii din Primaria clujeana de la “Siguranta Circulatiei”,
avand ca baza, pe de o parte, propunerile facute de CCN in 1997 si
reluate cu modificari si actualizari in 2000, 2004-2005 si 2007, si
care pana acum nu au fost adecvat luate in considerare de catre
municipalitate, si pe de alta parte intentiile Serviciului Siguranta
Circulatiei Urbane si Retele Ediliatare din cadrul DIrectiei Tehnice a
Primariei Cluj-Napoca de a continua realizarea de piste pentru
biciclete care sa prelungeasca si sa interconecteze cele trei segmente
facute in ultimii ani ( pe bd. 21 Decembrie, pe bd. Eroilor si sectiuea
de pe malul Somesului in zona Parcul Babes-Sala Sporturilor).

Discutiile si colaborarea se axeaza deocamdata doar pe aspecte tehnice
si pe continuarea catorva elemente prioritare si “de bun simt” cum
sunt legarea principalelor cartiere / directii cu zona centrala, prin
masuri care nu necesita investitii semnificative, astfel incat pot fi
realizate pe termen scurt (anul acesta si anul viitor) prin DIrectia
Tehnica din Primarie, fara sa existe un plan general strategic
integrat, principii, prioritati, concept de retea…

Desigur ca ne-am fi dorit sa incepem asa cum ar fi normal, cu
dezvoltarea in colaborare cu Primaria a unui masterplan de transport
durabil in care sa figureze in mod integrat si mobilitatea
biciclistica, sau macar un plan general de retea de cai de comunicatie
pt biciclete in CLuj ( cum este cel propus de CCN in 2005 si prezentat
din nou Primariei in linii generale), si dupa definitivarea si
detalierea acestuia si aprobarea lui de catre COnsiliul Local sa se
aleaga prioritatile si etapele si sa se proiecteze concret segmentele
si aloce fondurile pentru a incepe implementarea. Din nefericire,
DIrectia de Urbanism si Dezvoltare Urbana din Primarie, care ar fi
competenta pentru aceasta abordare strategica / de fond nu si-a aratat
inca disponibilitatea si nici nu am reusit sa aflam daca exista, fie
si in stadiu embrionar, vreun concept sau viziune a municipalitatii pe
tema facilitatilor pentru biciclete in CLuj-Napoca si pentru sistemul
de mobilitate / transport in general. Am gasit deocamdata din nou
deschidere doar la Directia Tehnica / Serviciul Siguranta Circulatiei,
care insa nu se poate implica in chestiuni de strategie si viziune si
planuri generale, ci doar in lucrari punctuale si care nu necesita
transformari mari si fonduri semnificative….

Astazi, 10 iunie 2008, am fost cu un reprezentant al Primariei
(Serviciul Siguranta Circulatiei) la o prima runda de munca “pe
teren”, timp de 4 ore ( de la 10:00 la 14:00), pe biciclete, pe
viitoare posibile trasee pentru piste, benzi, alei si alte tipuri de
infrastructuri specifice pentru circulatia bicicletelor, care s-au
conturat in discutiile precedente ca variante ce pot fi luate in
calcul pentru realizarea pe termen scurt, unele cu caracter definitiv,
altele eventual provizoriu, pana va exista plan general si fonduri
adecvate…

Am parcurs, studiat, fotografiat si analizat din diverse unghiuri de
vedere, printre altele:
– malul drept al Somesului intre barajul / pasarela din capat
Grigorescu si pasarela de la capatul actualei piste pt biciclete din
drept cu Parcul Bebes
– drumul pe malul Canalului Morii intre barajul / pasarela peste SOmes
din capat Grigorescu si str. Plopilor, cu diverse variante de legatura
spre cart. Manastur si Plopilor si mal SOmes
– str. Uzinei Electrice
– Aleea Stadionului ( intre stadion si fostul Strand)
– Parcul Central ( diverse variante de trecere prin sau pe langa /
prin marginea lui )
– str. Emil Isac
– str. O. Petrovici
– str. Emil Isac
– str. Samuel Micu
– str. Napoca
– str. Universitatii
– bd. Eroilor
– p-ta St. Cel Mare
– str. I.C.Bratianu
– str. A.Iancu
– str. M. Kogalniceanu
– str. Baba NOvac
– str. Universitatii
– str. Regele Ferdinand
– p-ta Mihai Viteazu
– str. HOrea
– str. St. L. Roth
– str. Dragalina
– bd. 1 Decembrie 1918
– str. Fintinele
– pasarelele existente peste SOmes amonte de str. Horea si unele
potentiale noi pasarele si / sau modificari poduri, pentru a permite
trecerea biciclistilor.

Runda de studiu pe teren de astazi trebuia sa aiba loc saptamana
trecuta, dar a fost amanata pe astazi din motive meteo.

Urmatoarea runda este stabilita in principiu pe inceputul saptamanii
viitoare, urmand ca data si ora exacta sa fie fixate ulterior. In acea
runda de studiu pe teren vom viza legaturile posibile spre cart.
Gheorgheni si Marasti in lumina diverselor propuneri si variante de
principiu conturate pana acum in discutiile dintre CCN si Primarie.

Intr-un mail separat va voi prezenta concluziile preliminare / ce se
contureaza in faza actuala ca posibil si acceptabil de catre Primarie
sa realizeze in perioada urmatoare ( anul acesta) in lumina
discutiilor de astazi.

Radu Mititean
director executiv CCN
coordonator proiect “Velorutia Nationala I la Cluj-Napoca”

PS
Evident ca Primaria nu a desemnat din partea ei pentru aceasta tema (
infrastructuri pentru biciclete in Cluj) un om care sa umble frecvent
cu bicicleta in CLuj si deci sa fie familiarizat cu problemele si
necesitatile biciclistilor… sau macar unul care sa aiba
bicicleta….Totusi macar este un functionar tanar care stie sa mearga
pe bicicleta si a dovedit multa bunavointa… si a mers pe bicicleta (
pe una imprumutata de la noi !) desi pe strazile mai circulate ( ex.
Ferdinand, Napoca, E.Isac….) s-a simtit asa de stresat de traficul
auto ca s-a dat jos de pe bicicleta si a mers pe langa ea, pe trotuar
:-))) Macar asa suntem siguri ca cineva din Primarie simte pe piele
proprie cum este sa fii biciclisti in Cluj la ora actuala…”

Felicitari Radu pentru realizare!

One reply on “Infrastructuri pentru circulatia bicicletelor in Cluj – 10.06.2008”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.